Jan Campert-prijzen 2014 toegekend

De Jan Campert-Stichting kent de literaire prijzen van de gemeente Den Haag toe en heeft voor 2014 vier schrijvers en een literaire organisatie bekroond.

Mensje van Keulen (1946) ontvangt de Constantijn Huygens-prijs 2014 voor haar hele oeuvre; romans, verhalen en gedichten. Het oeuvre dat Mensje van Keulen in ruim veertig jaar heeft opgebouwd getuigt van buitengewoon technisch meesterschap. Al haar verhalen zijn met precisie en fijnzinnigheid gecomponeerd, ogenschijnlijk zijn ze gewoon en alledaags, maar de typische Mensje- van-Keulenverbeelding geeft er steevast een verrassende lading of onverwachte wending aan. Dat is het keurmerk van haar schrijverschap en daarmee vertegenwoordigt Mensje van Keulen een geheel eigen stem in de Nederlandse letteren.

Piet Gerbrandy (1958) valt voor zijn bundel Vlinderslag de Jan Campert-prijs 2014 toe. Vlinderslag is een grandioze synthese van alle experimenten uit de vroegere bundels van Gerbrandy. Met een weloverwogen combinatie van verschillende genres zoals lyrisch gedicht, prozagedicht en poëticaal opstel, en met behulp van gekunstelde taal, maar tegelijk niet wars van humor doet de dichter recht aan de veelkantigheid van de fenomenen die hij beschrijft.

Aan Jan van Mersbergen (1971) is voor zijn roman De laatste ontsnapping de F. Bordewijk-prijs 2014 toegekend.  De laatste ontsnapping is een met vanzelfsprekende intimiteit geschreven roman waarin twee mannen ontdekken wat het betekent om vader van een tienjarige te zijn. Van Mersbergen toont zich in zijn schitterende zevende roman een meester van het kleine gebaar en de onuitgesproken gedachte.

Bovengenoemde prijzen worden jaarlijks toegekend. Bas Heijne (1960) ontvangt de tweejaarlijkse J. Greshoff-prijs voor essay’s 2014 voor Angst en schoonheid. Louis Couperus, de mystiek der zichtbare dingen. Angst en schoonheid is een ontmoeting tussen een bevlogen lezer, een auteur en een oeuvre.

Tastend en verkennend, op zoek naar het geheim achter de tijdloze romans van Louis Couperus, beschrijft  Bas Heijne bijna terloops hoe literatuur betekenis kan geven aan ons leven. Zo biedt zijn lichtvoetige essay antwoord op de zware vraag: die naar 'het antwoordloze waarom' dat schrijvers en lezers drijft.

Behoud de Begeerte, in 1984 opgericht, is bekroond met de driejaarlijkse G.H. 's-Gravesande-prijs

voor bijzondere literaire verdiensten 2014. Wat ooit kleinschalig begon in een Leuvense discotheek, groeide in geen tijd uit tot een groots literair productiehuis. Dertig jaar lang is initiatiefnemer Luc Coorevits de passionele bezieler van Behoud de Begeerte. Hij gaf en geeft nog steeds Nederlandse, Vlaamse én buitenlandse dichters en schrijvers een podium op stijlvol georkestreerde literaire evenementen en tournees.

Aan de Constantijn Huygens-prijs is een bedrag van € 10.000 verbonden. De andere prijzen bedragen € 5.000.

Van de jury onder voorzitterschap van Aad Meinderts maakten deel uit: Erica van Boven, Yra van Dijk, Arjen Fortuin, Annemie Leysen, Jan de Roder en Carl De Strycker.

Naast de genoemden had Aukje Holtrop zitting in de jury voor de J. Greshoff-prijs; Arjen Fortuin maakte daarvan geen deel uit.

De bekendmaking van deze bekroningen vond plaats op maandag 3 november in het programma Kunststof/NTR – Radio 1. De feestelijke prijsuitreiking vindt plaats tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van het internationaal literatuurfestival Writers Unlimited / Winternachten op zondagmiddag 18 januari 2015 in het Theater aan het Spui in Den Haag. De prijzen worden uitgereikt door de Haagse wethouder van Cultuur, Joris Wijsmuller.